Náš postup při adaptaci

Před řádným nástupem do školky probíhá tzv. adaptace. Jedná se o období, ve kterém má dítě možnost si postupně zvykat na nové prostředí a nenásilný přechod z rodiny do dětského kolektivu

Náš koncept vychází jednak z našich zkušeností (všechny průvodkyně mají své děti), jednak z Berlínského a Dánského konceptu.

Děti reagují na tyto změny různě, a proto je velmi obtížné s jistotou dopředu stanovit, jak dlouho bude adaptace u Vašeho dítěte probíhat.

První návštěva dětské skupiny

se odehrává ještě před začátkem docházky. Toto setkání je velmi důležité a dítě by na něm nemělo chybět. Seznamuje se s prostředím, dětmi a především pak s průvodkyněmi, které ho budou ve třídě mít. Vezměte s sebou na toto setkání plyšáčka, či hračku, se kterou bude dítě pravidelně chodit do školky – může ho seznámit se školkou, s kamarády, … 

Vyplňujeme společně adaptační dotazník, kde se ptáme na otázky typu - co dítě rádo jí, s čím si rádo hraje, jak má rádo, aby se mu říkalo, co mu může pomoci při adaptaci, atd.

Děti budou mít možnost si pohrát a prohlédnout si prostor. Věnuje se mu průvodkyně a jemně ho po školce provází. Rodiče se pak ještě jednou detailně seznámí s chodem školky, vedením, pedagogy a mohou dostat odpovědi na svoje dotazy.

Vy znáte svoje dítko nejlépe, poraďte nám, co má nejraději, sdělte nám svoje názory a postoje – průvodkyně si vše zapíšou a domluví se s Vámi – a také na tom kdy dítě první den bude odcházet. Dokončíme administrativu, případně se domluvíme, co je potřeba dodat, doplnit.

Mezisetkání

Není nutné, ale pokud je dítě více úzkostlivé nebo mladší tří let, rády volíme i tento model. Nabízíme rodičům a jejich dětem si odpoledne přijít s námi hrát, nasvačit se, popovídat. Na pobočce na Slezském jsme běžně odpoledne i na zahradě, kde mají děti odrážedla, která spolehlivě zaženou strach.

Nástup 

Od počátku prosíme rodiče, aby byli v prostředí spolu se svým dítětem. Ujistíme ho tak, že je prostředí bezpečné a může ho postupně objevovat. Rodič do dění nezasahuje, ale je na dosah, pokud by jej dítě potřebovalo. 

Doba pobytu dítěte ve školce se pozvolna prodlužuje. Vždy je to u každého dítěte individuální a závisí na jeho chování. Adaptační fáze probíhá podle našich zkušeností 2-3 týdny a tuto fázi všechny průvodkyně vědomě plánují. Je totiž klíčem ke snadnému navyknutí a stres z odloučení netrvá nepřiměřeně dlouho.

Snažíme se, aby nové děti nastupovaly jednotlivě, s časovým odstupem, aby na nové dítě byla jedna průvodkyně, která se mu bude výhradně věnovat.

Dítě si zvyká najednou na celý kolektiv dětí i průvodkyň, vždy se mu ale představíme a dítě ujistíme, že za námi může kdykoliv přijít, kdyby se cítilo smutně nebo samo. Snažíme se nenavykat dítě hned po nástupu na jednu osobu, je zde riziko velké fixace a adaptaci komplikuje ve chvíli, kdy je např. průvodkyně nemocná nebo má volno.

První dny, kdy odcházíte

Naše doporučení:

  1. Rozlučte se s dítětem přívětivě, ale loučení neprodlužujte
  2. Povídejte si s dítětem o tom, co v dětské skupině dělalo, jaké to pro něj bylo apod
  3. Zapojení dítěte do jednotlivých aktivit dětské skupiny je dobrovolné, dítě do aktivit nikdy nenuťte
  4. Pozitivně motivujte dítě, ale bez nutnosti odměny (dárku) za každý den v dětské skupině
  5. Umožněte mu vzít si sebou plyšovou hračku, která mu umožní navodit si ve skupině pocit bezpečí
  6. Dodržte všechny sliby, které dítěti dáte
  7. Respektujte individuální proces adaptace, mějte trpělivost. Prosíme neporovnávejte Vaše dítě s druhými dětmi. Každé dítě je jedinečné, stejně tak jeho situace.
  8. Aktivně spolupracujte s personálem dětské skupiny, důvěřujte jejich kompetencím.
  9. Rodič přichází s dítětem do šatny, přezují boty, vezmou svého kamaráda plyšáka. Průvodkyně otevírá dveře, vítá je
  10. První dva až tři dny tráví dítě ve školce 2 hodiny, po domluvě je možné zůstat na oběd. Rodiče mohou zůstat ve školce, chovají se však pasivně, svou přítomnost upozaďují.
  11. Poté průvodkyně naplánuje vhodný čas pro to, aby dítě zůstalo v prostředí samo. U každého dítěte je to individuální – některé dítě bude rodiče potřebovat chvilku, jiné delší čas. Pedagog po dohodě s rodičem tento čas vycítí.
  12. dítě zůstává samo zpravidla během druhého či třetího dne. Pokud dítě po odloučení nepláče, nebo pláče, ale nechá se průvodkyní utišit, vrátí se rodič zhruba po 30 minutách do třídy. Pokud se průvodkyni podaří pouze odpoutat krátkodobě jeho pozornost, rodič přichází do 5 minut
  13. Rodič odchází, dítě je zabavené a spokojené. Pokud tento proces bude delší, může rodič zůstat po dobu, jaká bude pro dítě nutná.
  14. Doporučujeme rychlé, klidné, usměvavé, pozitivně laděné rozloučení při předávání dítěte. Zpravidla nepomáhá příliš dlouhé vysvětlování a mazlení.
  15. Důležité ale je, aby se rodič vždy před odchodem alespoň krátce a jasně rozloučit. Nesmí se stát, že rodič nepozorovaně "zmizí".
  16. Poté, co se rodič vrací po odloučení, odchází s dítětem domů. V závislosti na reakci dítěte se doba odloučení prodlužuje.
  17. Další dny rodič po dohodě s dítětem informuje průvodkyni, kdy pro dítě přijde (některé děti už klidně zvládnou i spinkání).
  18. Pokud to bude alespoň trochu možné, prosíme nepředávat dítě z náruče, pocity by se mohly přenést na průvodkyni


Rodičům doporučujeme, aby si s dítětem vytvořili " rituál" – tedy přesný postup toho jak přijdou do školky, jak si je vezme teta do třídy a budou si hrát atd. Každý den by se pak měl tento rituál opakovat, aby dítě přesně vědělo co přijde a že maminka/tatínek pro ně odpoledne přijde. Některé děti mají plácnutí s tatínkem, některé fotku rodiny, samostatné zavření dveří, …


Dítě si může přinést s sebou plyšáčka, moc prosíme sladkosti ani další hračky ne - s dětmi pracujeme v připraveném prostředí s montessori pomůckami. Děti to velmi zajímá a snadněji se adaptují. 'Hračky' by adaptaci a stesk mohly prodloužit. Pokud přeci jen některé dítě na hračce trvá, necháváme ji v šatně ve skříňce. Toto pravidlo je platné od nových dětí až po předškoláky, prosíme nenuťte nás jej porušovat, starší děti by nemusely výjimky pochopit.


Prostřednictvím SMS budeme rodiče celý týden adaptace informovat, jak se dítěti daří, posílat fotky…máme tím možnost pružně reagovat na pocity dítěte.


Pokud dítě adaptaci nezvládne během tří týdnů, setkávají se rodiče s průvodkyní a pokoušejí se identifikovat a společně odstranit překážky spojené se selháváním adaptace.


Velmi děkujeme